Filtr pevných částic je součástí výfukového systému vozidla. Tímto filtrem jsou vybaveny téměř všechny naftová vozidla od roku výroby cca 2007. První modely vozidel s tímto filtrem pevných částic byly uvedeny na trh přibližně v roce 2001 (Peugeot 607).
DPF filtr = filtr pevných částic
Filtr pevných částic bývá označován
- DPF - anglicky DIESEL PARTICULAR FILTER
- FAP - francouzsky FILTRE A PARTICULES (méně používané)
V obou případech to znamená totéž, a to filtr pevných částic. Francouzské označení FAP filtr je velmi oblíbené u francouzských vozidel (hlavně Peugeot a Citroen). Pak se najdou ještě jednotlivci, kteří používají vlastní označení a to " PDF filtr " - to je jen taková zkratka, zkomolenina.
Funkce filtru pevných částic
Hlavní funkcí filtru pevných částic je zachycení sazí v tělese filtru a jejich prohoření /shoření. Systém je nastaven tak, aby k prohoření sazí docházelo mimo město. Hlavním účelem je dosáhnout čistého ovzduší v centrech měst. Systém je nastaven tak, aby k regenerací sazí docházelo především při delší plynulé jízdě, čili mimo město, v rychlosti cca 100 km / ha na úseku cca 20-50 km. Proces spalování sazí se nazývá regenerace. Tato regenerace je u dobře fungujícího systému samovolná. Většina motorových vozidel má na palubovce kontrolku, která upozorňuje na regeneraci DPF filtru. Najdou se však i modely, které nejsou vybaveny touto kontrolkou. Regeneraci filtru pevných částic spouští řídící jednotka na základě hodnot ze snímačů, které jsou napojeny přímo na těleso DPF filtru. Je velmi důležité spuštěnou regeneraci nepřerušovat. Při přerušení totiž nedojde k důkladnému prohoření sazí, a tím pádem dochází k rychlejšímu zanesení prostoru DPF filtru. V praxi však nepřerušení regenerace může znamenat i to, že se vracíte v noci z dlouhé cesty domů a systém spustí regeneraci. Vy byste tedy měli místo odpočinku pokračovat v jízdě, dokud regenerace neskončí. Na tento fakt vás však prodejce vozu vybaveného DPF filtrem neupozorní. A právě takové přerušení regenerace mají vliv na ucpání DPF filtru.
Filtr tvoří obvykle válcovité těleso. Jeden konec tělesa se většinou připojuje na turbo vozidla. Druhý konec se připojuje dále na výfukový systém (vývod). Ve válcovitém tělese se nachází jemné sítko (obvykle keramické nebo kovové). Toto sítko je velmi jemné a není přímo průchozí. V jeho prostoru se zachycují jemné částečky sazí. A právě při procesu regenerace dochází k jejich spalování. Ve válcovitém tělese, ve kterém je DPF filtr většinou bývá i těleso katalyzátoru (další samostatné sítko). Také některé filtry se vyrábějí i s dlouhou vývodovou troubou, která v některých případech tvoří i přímo výfukový vývod. Takto vypadá například DPF filtr pro vozidlo OPEL ZAFIRA. Opačným příkladem je DPF filtr pro vozidlo AUDI A4 . Zde tvoří filtr pouze malé válcovité těleso. Existují různí výrobci DPF filtrů, ve většině případech je však vnější vzhled stejný. Téměř všichni používají stejný materiál, který tvoří ocel (slitina s vyšší odolností proti prorezavění). Na vnitřek se používá keramické nebo kovové sítko.
Příznaky ucpání filtru pevných částic
Existuje několik základních příznaků, kdy je nutné DPF filtr vyměnit za nový:
- Auto ztrácí výkon (pomalá odezva plynového pedálu)
- Z výfuku nejde tlak
- Auto se opakovaně pokouší o regeneraci filtru - tím pádem roste spotřeba
- O stavu regenerace informuje kontrolka
- Auto se přepne do nouzového režim
V praxi to znamená, že kontrolka regenerace se zobrazuje stále častěji. Později vozidlo ztrácí výkon a přepne se do nouzového režimu. Hodně mechaniků řeší tento problém chemickým čištěním DPF filtru. V praxi to většinou dopadne tak, že se zákazníkovi celá oprava prodraží. Navíc chemické čištění nikdy nezaručí jistý výsledek. Všechny tyto příznaky je nutno řešit. Jestliže zanedbáváte servisní prohlídky, může dojít k poškození důležitých součástí vozidla. Nejednou se stane, že si to odnese i turbo. Při výměně je prvořadé odstranit příčinu ucpání DPF filtru (výjimkou může běžné opotřebení). Dále pak také doporučujeme výměnu lambda sondy a překontrolovat všechny snímače, které jsou napojeny na těleso DPF filtru.